HNT Ondernemers Event 2023 I “Paardenwelzijn & Promotie”

HNT Netwerk Event 
☆ Thema: “Paardenwelzijn & Promotie”
☆ Datum: Zaterdag 7 Oktober 2023 
☆ Locatie: S
tal Paardenvreugd, Eemnes

Tickets:
> UITVERKOCHT

Voor wie?
Dit Netwerk Event is voor alle ondernemende paardenvrienden. Ook niet HNT-partners vanuit alle hippische beroepsgroepen (en hippische verenigingsmensen met PR taken) zijn van harte welkom op dit event.

Het doel?
Samenwerken aan ‘goede reclame voor onze sector’. Deel kennis, inspireer elkaar, motiveer elkaar en ontdek elkaars talenten. Mogelijk ontstaan er ook weer nieuwe samenwerkingen.

PROGRAMMA (tijdsindeling onder voorbehoud):

14.00 uur: Inloop + netwerken 

14.15 uur: Aanvang programma omtrent “Paardenwelzijn en Promotie”

MIDDAG:
14.18 uur: Bedrijfspresentatie Stal Paardenvreugd: Welke ondernemerskeuzes hebben ze gemaakt? Hoe is het bedrijf zo doorontwikkeld? En ze geven tips vanuit praktijkervaring.

15.00 uur: Casus & Coaches:
Introductierondje, vertel in korte tijd over jouw bedrijf en de producten of diensten die je kunt leveren. Na deze introductieronde gaan de diverse groepen aan het werk met casus vanuit de praktijk. Ontmoet deze middag andere ondernemers, inspireer elkaar, deel kennis en motiveer elkaar!  Zo leer je in korte tijd veel andere ondernemers kennen. Lees ook de inhoud van de casus bij de afbeeldingen elders op deze pagina.

17.15 uur: Crossbreeding presentatie: HNT Zilver partner Stoeterij de Hoge Ginkel heeft als doel ‘het fokken van mooie, goede en bovenal hanteerbare paarden voor de breedtesport ruiter/amazone’, dit doen ze door Iberische en Warmbloedpaarden te kruisen.  We krijgen deze middag een toelichting omtrent het ‘waarom?’ ‘Waar halen zij kennis en inspiratie vandaan?’ En meer informatie omtrent de toekomstplannen. Bijzonder interessant!

18.00 uur: Netwerken & bedrijfsbezichtiging: In de pauze kunnen de bezoekers netwerken, kennismaken met het Hippisch Netwerk Team, inspiratie opdoen bij de promotafels van onze sponsoren en het bedrijf van Fam Van ‘t Klooster bezichtigen. Praat gezellig bij met collega ondernemers en ontdek hun kennis en kunde. Mogelijk ontstaan er weer nieuwe samenwerkingen.

AVOND:
19.00 uur: Hippisch debat omtrent ‘Paardenwelzijn & Promotie’
met veelzijdige vakmensen aan tafel. Stuk voor stuk ervaren experts vanuit de Friese paardenopfok, het paardentransport en vanuit de sportpaardenfokkerij. Gesprekspunten: Hoe maken wij vanuit onze ondernemingen ‘goede reclame’ voor de hippische sector? Wat kunnen we samen doen? Educatie en informatievoorziening? Hoe kunnen we de positieve kanten van onze hippische activiteiten onder de aandacht brengen bij mensen die minder (of geen) paardenkennis hebben? En meer interessante gesprekspunten! Deel kennis vanuit praktijkervaring en leer van elkaar. De bezoekers worden uitgenodigd om mee te praten in dit debat. Dinette Neuteboom (DN Media) is deze avond de gespreksleider.

DEELNEMERS HIPPISCH DEBAT:
1. Lauw van Vliet,
Stal van Vliet, hengstenhouderij en verkoop van paarden.
2. Antoinette Schrauwen, Opfokstation Raepshille, gespecialiseerd in de opfok van Friese paarden.
3. Alex Nijboer, Horses2fly, internationaal paardentransportbedrijf.
4. Marcel van Manen, MT Stables (HNT ambassadeur), training, keuringsklaar maken en verkoop van paarden.
Volg ook onze social media kanalen voor de introductieverhalen van deze vakmensen.

21.00 uur – 22.30 uur: Netwerkvloer: Even geen online activiteiten of stalwerkzaamheden, maar gezellig aan tafel met collega ondernemers op de netwerkvloer. Tijd voor elkaar en met elkaar om van gedachten te wisselen over de toekomst van de hippische sector! Zoals onze (groot)ouders vroeger ook de beste ideeën bedachten aan tafel onder het genot van een heerlijke kop koffie of thee! 

In dit event zit ‘positieve muziek’! Onze DJ verzorgt gezellige muziek op de netwerkvloer.

CASUS / OPDRACHTEN (MIDDAG): 

Hieronder zie je de gespreksonderwerpen (casus) van het middagprogramma:

CASE 1: Mest, het groene goud ...

Door wie en waar in de keten wordt er geld verdiend aan paardenmest? Wat is onze rol daarin?

Interessant voor: Stalhouders, paardeneigenaren, manegehouders, trainingsstallen, fokkerijen, opfokstations, mestafvoerders etc.

Inhoud Case 1 ...

Er zijn zeker 300.000 paarden in Nederland, die mesten allemaal 10 kilo per dag, dat is 3.000.000 kilo mest per dag.

Paardenhouders moeten de mest kwijt en betalen al jaren hoge transportkosten. Deze mest gaat voornamelijk naar de champignonteelt.

Voor de champignonteelt is paardenmest een belangrijke grondstof die door ons aangeleverd wordt…

De mest is een grondstof voor een substraat voedingsbed, waar eerst champignons van worden geoogst. Het restproduct (het voedingsbed) is weer verkoopbaar als vruchtbare champost in binnen- en buitenland. Er wordt dus 2x aan de grondstof mest verdiend, die gratis aangeleverd wordt…

Er gaat 40% van alle paardenmest (vooral van grote stallen) naar de champignonkwekerijen en 60% gaat ‘ergens anders heen’.  Hoe kunnen we de 60% nuttig gaan aanwenden?

Met de opkomst van bio-vergister-installaties, komen er alternatieve aanwendingen van de grondstof ‘mest’. Gaan de transportkosten van mest naar beneden en wordt mest een commodity? Paardenmest is door de samenstelling niet bij uitstek geschikt voor vergisting, maar hoe dan wel…?

Wat kan de paardenhouderij slimmer doen?

  • De champignonindustrie kan gaan betalen voor mest en mogelijk een deel van de transportkosten voor rekening nemen?
  • Ontwikkeling van regionale bio verbrandingsovens voor paardenmest, minder transport bewegingen, lage transport kosten, zichtbare opbrengsten
  • Ontwikkeling van een brikettenfabriek, gedroogde paardenmest functioneert prima als briket in houtkachel, maar ook in houtkachels om huizen te verwarmen.

Wat zijn andere mogelijkheden voor 365 x 3.000.000 = 1 miljard kilo paardenmest in een wereld die op allerlei manieren wil vergroenen….??

Overige vragen (indien daar tijd voor is):
A. Wat zou jij willen doen ter promotie voor onze sector in samenwerking met het Hippisch Netwerk Team?

B. Met welke ondernemers wil jij graag samenwerken om de diverse disciplines in onze sector positief in beeld te brengen?

C. Wie zou jij graag in willen zetten als ambassadeur voor de hippische sector en waarom? Wat zijn de optionele taken van die persoon?

D. Welke ondernemer wil jij graag interviewen? En wat wil je die persoon dan vragen over de hippische sector in het kader van positieve promotie?

 

CASE 2: Hoe zet je social media in om de positieve kant van de sector uit te lichten?

Krijg je wel eens negatieve reacties op berichten en/of posts? Hoe ga je hier mee om?

Interessant voor: alle hippische ondernemers. Te denken aan manegehouders, instructeurs, toeleveranciers, commissionairs, paardentaxateurs, hoefsmeden, therapeuten en meer hippische beroepsgroepen.

Inhoud Case 2 ...

Vragen in deze case:

  1. Maak je gebruik van social media? En zo ja, van welke social media kanalen?
  2. Hoe zou social media in jouw beleving ingezet kunnen en/of moeten worden?
  3. Reageer je wel eens op een bericht of post van een ander? Hoe doe je dit dan?
    Realiseer je: dat jouw reactie altijd van jou is en daarmee iets zegt over jouw normen, waarden en kaders.
  4. Krijg je wel eens negatieve reacties op berichten en/of posts? Hoe ga je hier dan mee om?
    Omgekeerd is het goed je te realiseren dat een reactie altijd van de ander is. Jij hebt alleen invloed op hoe jij met de reactie omgaat.
  5. Heb je een idee hoe we social media voor de hippische sector kunnen laten werken? Moet dit dan voor de hele sector zijn? Of een onderdeel ervan?

Overige vragen (indien daar tijd voor is):
A. Wat zou jij willen doen ter promotie voor onze sector in samenwerking met het Hippisch Netwerk Team?

B. Met welke ondernemers wil jij graag samenwerken om de diverse disciplines in onze sector positief in beeld te brengen?

C. Wie zou jij graag in willen zetten als ambassadeur voor de hippische sector en waarom? Wat zijn de optionele taken van die persoon?

D. Welke ondernemer wil jij graag interviewen? En wat wil je die persoon dan vragen over de hippische sector in het kader van positieve promotie?

CASE 3: Hoe houden wij als hippische opleiders de de jonge generatie enthousiast in het hippisch werkveld?

Hoe verloopt de samenwerking tussen hippische opleiders, werkgevers, werknemers en stagiaires?

Interessant voor: alle ondernemers in de paardensector die ervaring of interesse hebben in de ontwikkeling van toekomstig personeel zoals werkgevers en opleiders.

Inhoud Case 3 ...

Wat zijn de belangrijkste speerpunten voor opleiders om op te letten tijdens de opleidingen? Wat kan anders? Deel je praktijkervaring in deze case.

Er zijn veel mogelijkheden om een Hippische opleiding te volgen in Nederland op zowel MBO, Ad als HBO niveau. In 2020 waren er volgens DUO ruim 1600 studenten die aan een Hippische MBO opleiding zijn begonnen. 1600 potentiele medewerkers voor de sector, maar we weten ook dat het lastig is om gemotiveerd personeel te vinden voor onze sector.

Samen kunnen wij het verschil maken in een driehoeksverhouding, zowel de ondernemer, het onderwijs als de student zullen elkaar moeten ondersteunen om onze sector aantrekkelijk te houden om in te werken. Laten we daarover in gesprek gaan!

Onze vragen in deze case:

1. Hoe houden we studenten enthousiast voor ons hippisch vakgebied?
2. Wat kan hippisch onderwijs hierin betekenen?
3. Wat is je rol als ondernemer?
4. Hoe kom jij aan goed personeel?
5. Werk jij met stagiares en studenten, wat is jouw ervaring daarmee?
6. Wat verwacht jij als ondernemer van het hippisch onderwijs?
7. Welk verschil zie jij als ondernemer tussen het MBO, Ad en HBO?
8. Welk verschil zie jij als ondernemer bij de jonge generatie en de oudere generatie?

Overige vragen (indien daar tijd voor is):
A. Wat zou jij willen doen ter promotie voor onze sector in samenwerking met het Hippisch Netwerk Team?

B. Met welke ondernemers wil jij graag samenwerken om de diverse disciplines in onze sector positief in beeld te brengen?

C. Wie zou jij graag in willen zetten als ambassadeur voor de hippische sector en waarom? Wat zijn de optionele taken van die persoon?

D. Welke ondernemer wil jij graag interviewen? En wat wil je die persoon dan vragen over de hippische sector in het kader van positieve promotie?

———-

Even wat feiten uit de Hippische Ondernemer van 2022 over de Hippische opleidingen in Nederland:

  • Er zijn 11 scholen en 18 locaties die een hippische opleiding aanbieden
  • Er zijn 15 verschillende mogelijkheden aan hippische opleidingen
  • Er waren in 2020, volgens DUO, 1600 studenten die zijn begonnen aan een hippische MBO opleiding

Tal van opleidingsmogelijkheden dus voor de toekomstige paardenliefhebber die van zijn/haar passie zijn/haar werk wil maken en ook genoeg studenten die vol enthousiasme aan hun opleiding beginnen.

Wil je meer weten over deze opleidingen? De Hippische Ondernemer 2022/1 en 2022/2 biedt een totaaloverzicht van deze opleidingen.


HNT Netwerk Event 07-10-2023 in Eemnes:

DEELNEMERS HIPPISCH DEBAT omtrent “Paardenwelzijn & Promotie”:
Volg onze social media kanalen voor de introductieverhalen van deze vakmensen. 

ORGANSATIE VAN DIT EVENT:
Samenwerkingsinitiatief ‘Hippisch Netwerk Team’



SPONSORS VAN DIT EVENT:
HORSES2FLY – EDIVORM EQUESTRIAN PROMOTION – SKYWARD HORSE LOGISTICS – EQUILIN – HORSEFOOD – BBB – STAL PAARDENVREUGD – DE PAARDENBIEB.NL 

Hippisch Netwerk Event met ondernemers, door ondernemers, voor ondernemende paardenliefhebbers!

Heb je vragen over dit event?

NEEM CONTACT MET ONS OP VIA:
Tel. 06 – 13 16 59 97 of via e-mail:
contact@hippischnetwerkteam.nl

0