Sponsoring: meerwaarde voor jou als ondernemer  I  Mei 2022

Sponsoring is niet zomaar geld of goederen weggeven. Met de juiste sponsoring vergroot je de goodwill, breid je jouw netwerk uit én vergroot je jouw naamsbekendheid. En dat kan voor meer klanten zorgen. Vaak zijn de kosten nog aftrekbaar ook.

Van zzp’er tot DGA: sponsoring kan voor iedere ondernemer interessant zijn. Onder sponsoring verstaan we een gift – geld, goederen of iets anders – in ruil voor reclame of naamsbekendheid. Als zzp’er kun je bijvoorbeeld de kleding betalen van een sponsorruiter of een DGA kan besluiten een hele vereniging te sponsoren in ruil voor reclame op de kleding, op de website en op borden langs de velden.

Sportief of maatschappelijk

Sponsoring hoeft zich overigens niet te beperken tot een sportverenging of evenement: je kunt ook uit maatschappelijke betrokkenheid sponsoren, zoals een buurthuis of een stichting die je een warm hart toedraagt. Het is ook leuk om als sponsor bij een vereniging of evenement betrokken te zijn. Kies een doel dat past bij jouw business, bijvoorbeeld de bouw van een buurthuis als je aannemer bent.

Goed voor jouw bedrijf

Een ondernemer die denkt dat sponsoring vooral anderen helpt en verder alleen maar geld of goederen kost, heeft het mis. Want wie een passend sponsordoel kiest, kan daarvan ook zakelijk profiteren! De voordelen op een rij:

1. Goodwill

Goodwill is een belangrijke meerwaarde voor een onderneming. Goodwill creëert een vriendelijk imago rondom jouw merk. Mensen hebben vaak een emotionele binding met een sporter, artiest of evenement. Door te sponsoren wordt je als ondernemer daarmee positief geassocieerd, waardoor je uiteindelijk ook kans maakt op het binnenhalen van meer klanten.

 

2. Naamsbekendheid

Sponsoring kan de naamsbekendheid van jouw bedrijf in een rap tempo vergroten. De naam en logo van jouw bedrijf kan op allerlei plaatsen naar voren komen. Wie z’n sponsordoel goed uitkient, kan heel gericht aan goodwill en/of naamsbekendheid werken. Ga nooit zomaar op elk sponsorvoorstel in maar kijk naar het rendement dat je uit jouw investering wilt halen. Onderzoek waar jouw doelgroep zich bevindt en zorg dat jouw naam daar te zien is. En leg alles vast in een degelijk sponsorcontract.

 

3. Klantenwerving
Door het sponsoren van een vereniging of evenement kun je ook nieuwe klanten aan jou binden. Iemand die je kent, zal eerder klant bij jou worden. Sponsoring geeft ook veel mogelijkheden tot netwerken. Een slimme ondernemer neemt potentiële of bestaande klanten mee naar een gesponsorde wedstrijd of evenement.

 

Wanneer kosten aftrekbaar

Als jouw sponsoring wordt gedaan uit zakelijk belang, zijn de kosten aftrekbaar. Als ondernemer handel je in zakelijk belang als je bijvoorbeeld jouw lokale tennisclub sponsort en jouw bedrijfsnaam staat op shirtjes en op reclameborden langs het veld. Dan sponsort je uit zakelijk oogpunt, aangezien jouw naamsbekendheid in de regio wordt vergroot. De kosten zijn in dat geval aftrekbaar en de BTW kan als voorbelasting worden afgetrokken in de omzetbelasting. Zorg dan wel dat op de factuur de tegenprestatie vermeld staat.

Wanneer kosten niet aftrekbaar

De fiscus kijkt streng naar het zakelijk belang bij sponsoring. Soms wordt vooral gesponsord uit hobbyisme, privébelang of zijn de voordelen voor jouw bedrijf vaag. Het is – vooral als het om grotere bedragen of veel goederen gaat – goed om vooraf met uw accountant te overleggen of het zakelijk belang van jouw sponsoring voldoende kan worden aangetoond.

Sponsoring kost jou ook tijd

Met de partij die je sponsort ontstaat altijd een wisselwerking tussen hoeveel je sponsort en wat je daarvoor terugkrijgt. Maak daarin een zorgvuldige afweging als het zakelijk belang voor jou voorop staat. Als de sportclub, buurthuis of evenement je aan het hart ligt, geldt dat natuurlijk wat minder. Hou er ook rekening mee dat je er met het geven van geld of goederen meestal nog niet bent. Als sponsor krijg je te maken met organisatorische zaken, faciliteren, administratie en vergaderingen. Je zult als sponsor zelf ook actief moeten zijn om het maximale rendement uit je investering te halen.

Bron: www.abnamro.nl  I 2022
———

0