web analytics

NETWERKEN IN CORONATIJD I Door Bettine van Harselaar op 18-01-2021

Vol enthousiasme begonnen wij in februari 2020 met het Hippisch Netwerk Team. Bruisend van de plannen, hoe we al netwerkend evenementen zouden bezoeken, en ook hoe wij onze Hippisch Netwerk Team ondernemersbijeenkomst zouden organiseren. Interessante lezingen, kennisdeling, elkaar leren kennen, van elkaar leren en vooral ook nieuwe wegen ontdekken en inspiratie opdoen, het liefst ook onder het genot van een hapje, drankje en veel gezelligheid. We zagen het helemaal voor ons.

Nog geen maand na onze enthousiaste start kregen we de deksel op onze neus; het ‘coronavirus’ gooide roet in onze plannen. Hoe dat verder verliep hoef ik denk ik niet uit te leggen. In één klap waren veel van onze bruisende HNT-plannen van tafel geveegd. Geen netwerkbijeenkomst, geen lezingen, geen hapjes en drankjes, geen evenementen, en nog veel meer niet. Buiten de plannen voor het Hippisch Netwerk Team, kregen we natuurlijk ook in onze eigen ondernemingen te maken met teruggelopen inkomsten, gewijzigde plannen en nog véél meer dat overhoop werd gegooid.

Mijn persoonlijke situatie
Ook voor mij persoonlijk vielen er inkomsten weg, aangezien ik veel op hippische evenementen werk. Om toch inkomsten te hebben pakte ik toen bijna blindelings alles aan. Ik werkte me een heleboel slagen in de ronde en had inkomsten, hoewel niet zoveel als normaal. Maar werd ik er blij van? Van veel dingen wel, maar van een aantal dingen ook niet. Het was hoog tijd voor even een pas op de plaats. Als ondernemer betekent geen werk meestal ook direct geen inkomsten, maar pas later besefte ik me dat de situatie me zeker ook veel heeft opgeleverd. ‘Tijd over’ betekende dat ik eindelijk eens tijd in mijn eigen bedrijf kon steken. Iets wat we vaak te weinig doen, omdat we te druk zijn met het werk voor klanten. De ‘tijd over’ stak ik in het bedenken welke kant ik nu écht op wil met mijn bedrijf, het opzetten van een strategie, mijn Instagram een boost geven, mijn website eens goed onder de loep nemen en meer van die dingen waar ik normaal nooit aan toe kom. De energie die ik normaal in het werk voor klanten steek investeerde ik nu in de zichtbaarheid van mezelf en mijn bedrijf, wat me direct weer nieuwe aanvragen opleverde.

Van ‘op pad’ naar ‘online’
De paardenwereld er een van het ‘op pad’ gaan. Samenkomen, elkaar zien, spreken, samen paarden kijken, bakjes koffie doen, op pad naar klanten, wedstrijden, evenementen en noem zo maar op. Ineens was dat weg en zaten al die ‘outgoing’ paardenmensen thuis, ook moesten zij in veel gevallen overstappen naar ‘online communicatie’. De paardenhandel floreert nog steeds, maar veel bedrijven in de omliggende markt hebben het een stuk moeilijker. Waar je normaal de juiste mensen ‘vanzelf’ wel tegen het lijf loopt, moeten we nu vaker zelf actie ondernemen door gericht contact te zoeken, eens vaker de telefoon pakken of een e-mail sturen om contacten leggen. De digitale wereld van jezelf online presenteren en communiceren is vooral voor de ‘niet-meer-de-jongste generatie paardenondernemers’ vaak nog een vaag gebied, maar zeker een gebied waar nog veel winst te halen is.

Tips voor netwerken in coronatijd 

1. Besteed tijd aan je eigen bedrijf, dit betaalt zich terug!

2. Werk je website bij met mooie updates en houd ook je LinkedIn en andere social media bij.

3. Zoek je contacten virtueel of telefonisch op, ook als daar niet direct aanleiding toe is. Mensen hebben behoefte aan contact. Bel oude klanten eens na of informeer bij een vage kennis eens hoe het ermee gaat. En wie weet levert het nog iets op ook!

4. Laat jezelf zien! Al is het alleen maar online en via social media. Behalve tijd kosten deze middelen je niets.

5. Deel je kennis. Online media zijn daar uitermate geschikt voor en kennisdeling leidt vaak tot een groot bereik. Vertel mensen niet dat je de beste bent, maar laat zien waarom!

6. Lanceer iets nieuws. Groot of klein, met een nieuw initiatief trek je altijd weer even de aandacht, en hopelijk nog veel meer.

Op naar meer mooie netwerkmomenten. Samenwerken is elkaar versterken. Veel succes allemaal.

Met vriendelijke groet,

Bettine van Harselaar
MediaHatch (meer info via deze link)

 
Publicatiedatum: Januari 2021