web analytics

Hippische ondernemersavond 2019 bij Edivorm I ‘Ieder kanaal heeft zijn eigen doelgroep’

Bron: Hoefslag, persbericht Yvonne Buis-Franken

‘Netwerken als hippisch ondernemer? Dat doen we toch op concours?’ Dat is veel gehoord bij hippische ondernemers. Maar waarom zou een netwerkbijeenkomst niet kunnen werken voor hippische ondernemers?

Dat dacht ondernemersdochter Evelien van Norel van Edivorm reclame en communicatie. Reden voor haar om een mooie avond te organiseren waar netwerken, sparren, ondernemerschap, marketing en online communicatie centraal stonden.

En waar kun je een dergelijke bijeenkomst beter houden dan in een sfeervol aangeklede binnenbak? Een passievolle avond onder leiding van GP-dressuurruiter en instructeur Herman Wientjes, die als eerste een inspirerend verhaal vertelde over zijn afkomst vanuit een ondernemend horecagezin.

Medewerkers maken het bedrijf

Vervolgens kwamen zes sprekers aan het woord. Te beginnen met Hermans broer Jordi Wientjes die zijn hele leven in het bioscoopwezen heeft gewerkt. “Alleen met samenwerken kun je het redden als ondernemer, een directeur is noodzakelijk om de beslissingen te nemen, maar je medewerkers maken het bedrijf.”

Op zijn 55ste stond Jordi voor een keerpunt in zijn carrière en leerde nog meer over de kracht van het netwerken: “Ik ben voor mijzelf begonnen en stelde mijzelf de vragen ‘wie ben ik?’ en ‘wat kan ik?’. En als je dat zelf ook wil doen, schakel dan je netwerk in. Vraag mensen om advies, dat zullen ze niet uit zichzelf geven, maar als je erom vraagt zegt niemand ‘nee’. Bedenk dan ook hoe je jezelf in de markt wil zetten. Zie jezelf als een merk en kijk hoe je jezelf wil profileren als product. Doe de dingen die je goed doet en laat de rest vallen, en zorg altijd voor die twinkeling in je ogen”, was zijn advies.

Beleving

Hierna was het de beurt aan twee vertegenwoordigers van Pavo. Ad interim marketing manager Marjon Pouw legde uit hoe belangrijk een ‘sterk merk’ is. “98% van de paardenliefhebbers in Nederland weet wat Pavo is. Onze klanten zijn trouw en positief over het merk. Na onderzoek bleek dat het overgrote deel van onze klanten vrouwelijk was, en vol passie bezig met hun paard. Dat is de reden dat wij in 2010 hebben gekozen voor de kleur roze. Door het aanpassen van onze verpakkingen zijn onze producten altijd herkenbaar en door altijd dezelfde look & feel te hebben krijg je de beoogde merkbekendheid. Bedenk daarbij dat alles wat je doet relevant moet zijn.”

Contentmanager Liselotte Bosch legde uit hoe de online campagnes van Pavo tot stand komen. “Mensen zijn niet op zoek naar een product, ze zoeken een oplossing. We maken gebruik van een content funnel waar klanten zich op elk niveau in zouden kunnen herkennen. Dat kan de bewustwording van een probleem zijn, of juist de oplossing voor een probleem dat ze hebben. Je moet die informatie aanbieden die de klant op dat moment nodig heeft, dan komen ze uit op jouw product.”

Netwerken

Caroline Verhoeve is communicatiespecialist en parcoursbouwer. Zij sprak over het belang van een goed netwerk. “Niet alleen kun je netwerken gebruiken om jezelf of je product te promoten. Als ZZP-er zal je vaak drukke en rustige periodes kennen. Heb jij het druk dan kun je je netwerk gebruiken om een gedeelte van je opdracht over te nemen zodat je geen ‘nee’ hoeft te verkopen aan je klant. Daarbij is netwerken ook heel belangrijk voor kennisoverdracht. En bedenk ook; de voor jou meest eenvoudige dingen zijn voor een ander helemaal niet eenvoudig. Zo kun je elkaar helpen. Uit de parcoursbouw heb ik geleerd hoe belangrijk een mentor kan zijn. Vraag iemand die jij bewonderd of deze persoon jouw mentor wil zijn en geloof in jouw optiek en bedrijf.”

Hoogst haalbare

Ook de oudste broer van de familie Wientjes kwam aan het woord. Frans Wientjes heeft altijd in het horecawezen gestreefd naar het hoogst haalbare en is momenteel directeur van het Bio Vakantieoord, een bungalowpark waar gezinnen met gehandicapte kinderen van een onbezorgde vakantie kunnen genieten.

“Om het Bio Vakantieoord weer nieuw leven in te blazen heb ik mijn eigen netwerk ingeschakeld. Uiteindelijk was ook hier ons doel om een beleving te creëren. Daarvoor moet je gastvrij kunnen denken, net als in de horeca waarin ik ervaring had. Na mensen uit mijn netwerk te vragen mee te denken en de markt goed te verkennen ben ik aan de slag gegaan. Door te blijven investeren in een professioneel team en ondernemend te blijven denken zijn we erin geslaagd van het Bio vakantieoord weer een levendige onderneming te maken waar professionals en vrijwilligers naast elkaar kunnen functioneren.”

Zijn afsluitende reclamefilmpje maakte wel wat los hij het publiek. Zo liet hij zien waar zo veel gepassioneerde mensen hun bijdrage aan leverden.

“Laat Communities voor je werken”

Afsluiter van de avond was Nathalie Peters, die sprak over het belang van Online Communities. “Een community is een online omgeving waar mensen elkaar vinden, praten, schrijven en delen. Als bedrijf moet je je afvragen hoe je communities voor je kunt laten werken. Wanneer je een community begint is authenticiteit heel belangrijk en je moet jezelf goed afvragen wat je op welke community wilt communiceren. Ieder kanaal heeft zijn eigen doelgroep.”

Aan de hand van wat voorbeelden liet ze zien hoe je bovenaan Google komt, wat je uit je Facebook of LinkedIn kunt halen. Daarbij gaf ze ook enkele praktische tips. “Je kunt een community zien als een essentieel onderdeel van je groeiplan. Door een sterk profiel neer te zetten kan bijvoorbeeld LinkedIn enorm belangrijk zijn in jouw bedrijfsvoering.”